ساختار مکانیکی کوادروتور
ساختار مکانیکی کوادکوپتر
مقدمه
هدف اصلی اين پژوهش، کنترل و پايدار کردن پرنده کوادروتور است و ساير جنبه ها همچون ساختار مکانيکي از اوليت برخوردار نيست. اما همانگونه که در قسمت قبل اشاره شد، يکی از مزايای کوادروتور، سادگیِ طراحیِ مکانیکی آن است. بنابراين در اين پروژه در ابتدا از پلتفرمهای آماده استفاده نشده بلکه طراحی مکانيکی پرنده بصورت بومی آغاز شد. مهمترين قسمتهای اين بخش طراحی فريم يا بدنه و انتخاب موتور و ملخ مناسب ميباشد که در ادامه مروري بر کارهاي انجام شده خواهد شد.
فریم کوادکوپتر
يکی از مهمترين بخشهای مکانيکی کوادروتور فريم آن می باشد. منظور از فريم ساختاری است که قادر است باطری و مدارهای الکترونيکی را در قسمت ميانی و موتورها را روی بازوهای خود جای دهد. يک فريم خوب بايد ويژگيهاي زير را داشته باشد.
- وزن کم
- مقاومت بالا در برابر ضربه
- حفاظت از اجزای الکترونيکی پرنده
- قابليت تعويض قسمت های آسيب ديده
- قابليت جدا شدن اجزاء بمنظور حمل و نقل آسان
- قابليت جدا کردن و سرهم کردن سريع اجزاء
البته بسيار سخت می توان به تمامی ويژگيهای مذکور دست يافت.
در طول اين پروژه در رابطه با فريم مراحلی صورت گرفته که آنها را به ترتيب ذکر ميکنيم.
مرحله اول: بررسی انواع مواد و ساختار ها
در اين مرحله انواع موادی را که ميتوان با آنها فريم پرنده را ساخت، بررسی شد تا بهترين ساختار برای بخشهای مختلف فريم انتخاب شود. از جمله اين مواد و ساختارها ميتوان موارد زير را برشمرد.
- فايبر گِلَس: نمونه هايی از فايبر گلس با انواع فاز زمينه (ماتريس) و درصدهای مختلف اجزا تقويت کننده (پرکننده) ساخته شد. در نهايت با توجه به وزن بالای نمونه های ساخته شده، نتيجه کار اين بود که استفاده از فايبر گلس براي فريم با ابعاد کوچک گزينه مناسبي نيست.
- پِلِکسی گِلَس: ورقه ها و لوله های پلکسی گلس عمدتا در کشور بصورت آماده عرضه ميشوند. با بررسي چند مورد از آنها، نتيجه ای که در رابطه با فايبر گلس حاصل شده بود، بدست آمد. البته مشکلات ديگری نيز در رابطه با پلکسی وجود دارد. از جمله اينکه موارد عرضه شده در کشور عموما وارداتي هستد و اين خود بر افزايش هزينه ها تاثیر می گذارد. همچنين هزينه برش اين مواد نيز قابل توجه است.
- PVC: ورقه ها و لوله های PVC نيز مورد بررسی قرار گرفت. نتيجه اين بود که براي قسمت مرکزی فريم، ميتوان از اين ساختار استفاده کرد. اما با توجه به مقاومت کم لوله های PVC، براي بازوها گزينه مناسبي به نظر نميرسند.
- چوب بالسا: چوب بالسا يکي از پرکاربرد ترين لوازم در طراحی پرنده های مدل است. اما معمولا به تنهایی نميتواند مقاومت زيادی داشته باشد.
- تخته سه لايی: تخته سه لایی دارای ساختار بسیار مقاومی است و از آن ميتوان در ساخت قسمت مرکزی و بازوها استفاده کرد. تخته سه لایی وزن نسبتا مناسبي نيز دارد.
- ترکيب چوب بالسا و يونوليت: يک ترکيب بسيار مقاوم و سبک، ترکيب چوب بالسا و يونوليت است. تابحال سابقه ای از استفاده از اين ساختار پيدا نکرده ايم و ميتوان گفت يکي از نوآوری ها در اين پروژه يافتن چنين ترکيبی است.
- فيبر کربن: از ساختارهاي بسيار مقاوم و درعين حال کم وزن ميباشد. اما بدليل هزينه نسبتا بالا، استفاده از اين ساختار در دستور کار نبوده است.
- لوله های کربنی: اين لوله ها نيز در ساخت پرنده های مدل بسيار رايج هستند و گزينه مناسبی براي ساخت بازوها ميباشند.
مرحله دوم: ساخت اولین فریم
اولين فريم با هدف انجام آزمايشهای اوليه پرواز در ارديبهشت ماه سال 90 طراحی و ساخته شد. جنس قسمت مرکزي فريم از تخته چوبی و بازوها از لوله کربنی است. همچنين براي پايه موتورها از نوعی بست کابل استفاده شد. چون هدف در اين مرحله صرفا ساخت يک نمونه ساده و عملياتی بوده، مباحثی همچون وزن نهايی فريم مد نظر نبوده. وزن نهايی اين فريم (به تنهایی) حدود 400 گرم ميباشد.
تصویر زیر اولین فریم ساخته شده را نمایش می دهد.
مرحله سوم: ساخت دومین فریم
پس از انجام موفقيت آميز اولين آزمايشهای پرواز (بدون کنترل کننده) نياز به کاهش وزن و تغيير در ابعاد محسوس بود. بنابر اين دومين فريم در اسفند ماه سال 90 طراحی و ساخته شد. وزن نهایی اين فريم، حدود 150 گرم ميباشد. جنس قسمت مرکزی از فايبر گِلَس است. جنس بازوها تغييری نکرده و از لوله هاي کربنی است.
تصویر زیر دومین فریم طراحی شده را نمایش می دهد.
همچنين در اين مرحله يک فريم محافظ مخصوص پرواز داخلی (Indoor) از جنس تخته سه لایه و يونوليت طراحی و ساخته شد. اين فريم در برابر ضربه مقاومت خوبی از خود نشان ميدهد.
تصویر زیر فریم محافظ مخصوص پرواز Indoor را نمایش می دهد.
مرحله چهارم: کار با فریم شرکت dji
با توجه به اينکه در مرحله ای از انجام پروژه به دلايلی که ذکر خواهد شد ناچار به تعويض موتورها شديم و اينکه موتور جديد نياز به طراحي پايه داشت تا بر فريم قبلي سوار شود، تصميم به آن شد که فريم آماده که سازگار با موتور های جديد بود به خدمت گرفته شود. اضافه میشود که در آن برهه از زمان فرصت طراحي پايه موتور و يا فريم جديد وجود نداشت. جنس بازوها در اين فريم از پلاستيک فشرده و جنس قسمت مرکزي از فايبر گِلَس می باشد.
تصویر زیر فریم شرکت dji را نمایش می دهد.
موتور
انتخاب موتورها بستگی به شرح ماموريت پرنده دارد. براي کوادروتور مورد نظر در اين پروژه توانايی حمل حداقل 500 گرم وزن اضافی در نظر گرفته شده است. وزن پرنده نيز حداکثر 1 کيلو گرم تخمين زده شد. همچنين حداقل تراست براي مانور، صعود به ارتفاع بالاتر و مداومت پرواز بيشتر، 500 گرم تخمين زده شد. بدين منظور نياز به داشتن موتورهایی است که مجموعا بتوانند 2 کيلوگرم تراست توليد کنند. در اين مورد هم از موتورهای برس دار (Brushed) و هم از موتورهای بدون برس (Brushless) ميتوان استفاده کرد. با توجه به قدرت بالاتر موتورهای Brushless معمولا ميتوان بدون افزودن چرخ دنده، ملخها را با سرعت مناسب به حرکت در آورد که اين خود به سادگی طراحی بسيار کمک خواهد کرد. بنابراين استفاده از موتورهای Brushless در دستور کار قرار گرفت.
از ويژگي های موتور خوب ميتوان به موارد زير اشاره کرد:
- ميزان تغيير دور بر ولتاژ (RPM/Volt يا KV) پايين تر: KV در واقع تايين ميکند که به ازای هر ولتاژ چقدر دور موتور تغيير ميکند. هرچه اين مقدار کمتر باشد، تسلط بيشتری ميتوان بر روی موتور داشت. يا به عبارتي حرکات هموارتری را ميتوان از موتور انتظار داشت. البته هرچقدر KV پايينتر باشد، مقدار RPM نهايي موتور نيز کمتر است.
- مصرف انرژی کمتر: در توان مصرفي موتور، انتخاب ملخ نيز سهم بسزايي را ايفا ميکند.
در اين پروژه موتورهای متفاوتی با کنترل کننده سرعت (ESC) مناسب خود بررسی شده اند. ويژگيهای اين موتورها را ميتوان در جدول زير مشاهده کرد.
در جدول زیر مشخصات موتور های Brushless تست شده در این پروژه نمایش داده شده است.
رديف | موتور | KV | توان (وات) | وزن (گرم) |
1 | Motrolfly DM2205-1350 | 1350 | 40 | 17.5 |
2 | Dualsky XM2822CA-20 | 1800 | 100 | 30 |
3 | Dji 2212 | 920 | 144 | 56 |
کنترل کننده سرعت (ESC)
موتورهای Brushless براي راه اندازی نياز به کنترل کننده سرعت دارند. انتخاب کنترلر به انتخاب موتور بستگی دارد. عواملی چون ولتاژ مناسب براي موتور و حداکثر جريان مصرفی در انتخاب آن موثر است. کنترل کننده های سرعت يک موج PWM را بعنوان ورودي ميپذيرند. فرکانس اين موج بطور معمولی براي پرنده هاي مدل 50Hz است که اين فرکانس براي مولتي روتورها بايد بيشتر از 200Hz باشد.
نکته ی ديگري که در انتخاب ESC بسيار مهم است، رزولوشن است. به عبارت ديگر تعداد استپ هایی که ESC ميتواند از شکل موج ورودی بخواند در همواری حرکات موتور تاثير زيادي دارد.
در شکل زير نمونهاي از کنترلکننده سرعت مورد استفاده در پروژه مشاهده ميشود.
ملخ
کوادروتور بطور مرسوم نياز به يک جفت ملخ ساعت گرد (Pusher) و يک جفت ملخ پاد ساعتگرد (Puller) دارد. البته ملخهای پوشر براحتی در بازار يافت نميشوند و مواردي که در بازار کشور وجود دارند از کيفيت بالايی برخوردار نيستند. روشهایی وجود دارد که بوسيله آن ميتوان فقط از ملخهاي کشنده استفاده کرد. در اين پروژه ملخهای بسياري مورد بررسي قرار گرفته اند که مهمترين آنها عبارتند از:
- Dji 8045
- GAUI A8
در مرحله نهایی از ملخ Dji 8045 در این پروژه استفاده شد.
تست ها
راه اندازی اولیه موتور براشلس
در این تست، یک استند برای قرار دادن موتور Motrolfly DM2205-1350 ساخته شد که قابلیت اندازه گیری تراست تولید شده توسط موتور را نیز دارد. موتور به همراه ملخ و ESC مناسب آن راه اندازی اولیه شد.
راه اندازی هر 4 موتور روی فریم شماره 1
در این تست، 4 موتور از نوع Motrolfly DM2205-1350 به همراه ملخ و ESC مناسب روی فریم ساخته شده در مرحله اول نصب و راه اندازی شدند تا حداکثر توان مصرفی موتور را بصورت عملی اندازه گیری شود.
لینک های مفید:
دیدگاهتان را بنویسید